Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Moeite met herstel

Reni | email | 28-09-2015

Ik loop ongeveer 3 keer per week. Afstand meestal 2 keer per week 8,5 km en 1 keer interval training. Waar ik tegenaan loop is dat ik na de 8,5 km loop zo slecht herstel. Eerste uur gaat het wel, maar daarna blijf ik de rest van de dag erg moe en komt er weinig meer uit mijn handen. Meestal neem ik 2 glazen water en probeer wat te eten, maar dat is lastig. Iemand een tip? Dank je alvast!

Er zijn 12 reacties op dit onderwerp, de eerste reactie staat boven

BartV | 28-09-2015

Hoi Reni,

Ik neem aan dat die twee 8,5km trainingen duurlopen zijn? Loop je ze wellicht (net) iets te hard? In combinatie met een intervaltraining herstel je dan niet echt ..

Reni | email | 28-09-2015

Dank je voor je snelle reactie! Ja het zijn duurlopen, maar ik vind zelf dat ik ze eigenlijk te langzaam loop. Zo rond 9 km/ uur. Ik wil graag naar de 15 km afstand, maar dat lijkt erg ver weg nu..

Alfons van Rechteren | 28-09-2015

Wat zijn je [recente] wedstrijdtijden op bijv. de 5 en 10 dan?

Reni | email | 28-09-2015

Ik loop geen wedstrijden. Alleen aan de 7 heuvelenloop doe ik mee en die had ik afgelopen jaar dus langzaam gelopen op uiteindelijk een gemm. van volgens mij 8,4 km/u. Ik werd erg veel ingehaald...(ha ha).Dit jaar wil ik hem sneller lopen, maar trainen hakt er behoorlijk in.
Ik heb wel snel een hoge hartslag van rond de 165 ( 43j).

Alfons van Rechteren | 28-09-2015

Zevenheuvelenloop is 15km toch?

Als jouw wedstrijdtempo op een 15km 7:05 p/km [8,4 km/u] is, dan is een duurlooptempo van 6:40 p/km [9 km/u] natuurlijk 'gekkenwerk'.

Afgaande op je finishtijd bij de 7 heuvelenloop [ik weet niet hoeveel fitter je bent geworden in de tussentijd], loop je je duurlopen zo'n beetje op je 5km wedstrijdtempo. Niet zo gek, dat je moeilijk herstelt.

Reni | email | 28-09-2015

Dank voor je reactie Alfons,
Tijdens het lopen gaat het eigenlijk heel goed. Geen last van de benen of zo, maar ik zal als ik weer hersteld ben iets langzamer gaan lopen. Vind het wel suf dat het me niet lukt om harder te gaan..had me voorgenomen om die 15 km beter te lopen dan vorig jaar. Deze loop is over 7 weken. Zou dat nog kunnen?

BartV | 28-09-2015

Het lijkt er inderdaad op dat je duurlooptempo in verhouding veel te hoog is. Eigenlijk loop je twee wedstrijden in de week ;). Probeer eens wat rustiger te lopen, mocht dat goed uitpakken dan herstel je wl en bouw je daardoor ook op en zal je dat in een wedstrijd ook gaan merken.

Reni | email | 28-09-2015

Zo had er nog niet naar gekeken.. Geeft wel
inzicht om zo'n vraag eens hier te stellen.
Ik heb vandaag al 2 x paracetamol moeten nemen omdat ik me niet goed voel na het lopen van vanmorgen. Terwijl ik trots was op mijn tijd! 6,36m/k en 8,25 km afstand. Maar ga het nu anders aanpakken. Zelfde afstand, maar dan langzamer. Op 7m/k? Is woensdag al verstandig? Donderdag is het al donker als ik thuis kom..en het is hier ergggg donker..

Alfons van Rechteren | 29-09-2015

Hoi Reni,

Aan je trainingsafstanden en -volume te zien, ben je voor de zevenheuvelenloop zwaar ondertraind geweest. Het is dus goed mogelijk dat je tempo tijdens die wedstrijd eigenlijk te langzaam is geweest, puur door gebrek aan uithoudingsvermogen.

Als jij wedstrijdfit een 15k op 7:05 loopt, dan zou je duurlooptempo zomaar op 8:00 p/km liggen.

Zelf loop ik een 10km wedstrijd in 4:10 tempo. Een standaard duurloop van zeg 12km loop ik boven de 5:30. Afhangend van de omstandigheden kan het ook 5:45 zijn.

Jouw 10km wedstrijdtempo ligt ergens tussen de 6:40 en 7:05. Als jij op 7:00 traint, dan is je lichaam dus nog steeds heel hard aan het werk. Ik zou mezelf kapot lopen als ik twee keer per week een duurloop op 4:10 doe.

Ik snap dat het heel langzaam aanvoelt en dat je eigenlijk sneller wilt, maar probeer gewoon eens een tempo tussen 7:00 en 7:10. En dan kijken hoe je je na afloop voelt.

Of het verstandig is om woensdag te gaan lopen, dat moet je echt zelf proberen aan te voelen. Maar met morgen een rustdag lijkt het me dat je je woensdag wel goed genoeg voelt.

Succes woensdag en laat zeker nog horen hoe het is gegaan.

BartV | 29-09-2015

Inderdaad wel een idee om (15km)wedstrijd- en duurlooptempo te vergelijken. Bij mij zat daar 4 km/u tussen...

Twee paracetamol na het lopen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Hoe voel je je verder fysiek buiten het lopen? Wellicht een idee om eens bloed te laten prikken? En gezien je leeftijd kan het geen kwaad eens naar een sportarts te gaan.

Reni | email | 04-10-2015

Deze week alle adviezen ter harte genomen. Duurde even voordat ik goed hersteld was en heb 1 keer in sportschool interval training en spierkracht training gedaan. Vandaag 9,5 km hardgelopen op 7,35 min/ km. Was erg langzaam natuurlijk, maar kon het makkelijk volhouden. Had zelfs een paar km langer kunnen volhouden. Nu ook niet moe en nergens last van. Maar goed het blijkt dus dat als ik harder dan dit ga ik mezelf uitput. En over 6 weken de 7 heuvelen. Die ga ik natuurlijk niet doen op dit tempo! Ze zien me aankomen. Iemand nog tips om het toch nog op te bouwen de komende weken?

BartV | 05-10-2015

Wekelijks twee duurlopen in dit tempo + een intervaltraining lijkt me prima. Je herstelt nu beter dus ben je fitter. Wel zou ik n duurloop wat langer maken, zeker als je voelt dat dat 'makkelijk' kan, bv. 11 / 11 / 12.5 / 12.5 / 14km. Uiteraard wel blijven luisteren naar je lichaam.

hit counter

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Plutosport

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld