Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

's morgens hardlopen

meike | email | 22-03-2013

Hoi allemaal, even een vraagje. Wanneer ik 's morgens ga hardlopen, ben ik vaak niet vooruit te branden. Veel sneller buiten adem, zware benen, waardoor ik dus ook niet het gevoel heb dat ik lekker gesport heb en daarnaast ook een stuk langzamer loop dan 's middags (of 's avonds).
Het is niet zo dat ik meteen als ik wakker ben ga lopen, meestal een uur of 1,5 na het ontbijt. Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of weet waarmee dit te maken kan hebben :)

Er zijn 19 reacties op dit onderwerp, de eerste reactie staat boven

EJHD | 22-03-2013

Herken dit helemaal.

Heb besloten dat ik geen ochtendloper ben en me er bij neer gelegd. Hoe later in de avond, de beter ik loop.

Dus vermoei je er niet mee, kies een ander tijdstip. Weet verder ook niet of het te verhelpen is.

Egbert | email | 22-03-2013

Ervaar het zelfde, zelfs na een werkdag loop ik makkelijker dan in het weekend.

Meike | 22-03-2013

Oke thanks, ik blijf lekker 's middags en 's avonds lopen, veel beter ;)

Ati | 23-03-2013

@ Meike
Kan het zijn dat je ontbijt nog in de weg zit, na 1,5 uur? Dat is het moment dat je spijsvertering juist hard bezig is je maaltijd te verteren en er dus veel bloed naar je maagdarmkanaal gaat. Ik moet zelf minstens 2 3 uur niks gegeten hebben. Ik doe geregeld een duurloop op de nuchtere maag (opstaan, toiletbezoek, aankleden en meteen de deur uit - ben binnen 15 min weg). Ontbijten doe ik dan na het lopen. Gaat prima, nergens last van, hele dag energie. Afhankelijk van mijn werktijden loop ik ook overdag of 's avonds. Merk weinig verschil in kwaliteit van de training op de diverse looptijdstippen, hoewel ik een voorkeur voor overdag heb (kom na een avondtraining moeilijk in slaap). Als je er toch voor kiest 's morgens te lopen: probeer het eens op een nuchtere maag. Het kan ook een kwestie van ritme zijn, wat je gewend bent, of misschien ben je absoluut geen ochtendmens.

Marlies | 23-03-2013

Ben het met Ati eens. Ik loop smorgens ook altijd op een nuchtere maag, hop uit bed, hardloopkleding aan en gaan! s'Avonds loop ik ook lekker, maar dan loop ik pas na het eten, of als ik met de loopgroep loop s'middags warm. En een banaantje na afloop.
Kijk maar wat voor jou het beste werkt, mss ben je idd geen ochtendloper!
Succes en loop-ze!

Bien | 23-03-2013

als ik 's ochtends loop dat eet ik een banaantje, appel of plakje koek net wat ik in huis heb.

Dan ga ik spullen aantrekken, vertrek meestal 30 min nadat ik wat gegeten heb. Dat werkt bij mij prima.

Ik functioneer niet zonder iets te eten, dus voor mij is lopen op een nuchtere maag echt geen optie. Het idee alleen al. Maar volledig ontbijten (2 boterhammen of bakje muesli) vind ik ook te veel. Vandaar deze tussenweg.

EJHD | 23-03-2013

Hoe ver lopen jullie dan? Op nuchtere maag en/of banaantje... Moet er niet aan denken 1/ 15 km te lopen op zo weinig.

Je verliest al snel 1000 kcal.

EJHD | 23-03-2013

Ik bedoel: 10/15 km

Marlies | 23-03-2013

Hangt ervan af. Als ik een lange DL loop neem ik een gelletje en een banaantje mee. Dat werkt heel goed. Bij een korte tempoloop neem ik alleen water of aangelengde sportdrank mee. Bij interval alleen water. En dan thuis aanvullen!

Ati | 23-03-2013

@ EJHD
Het zijn altijd lange duurlopen met mijn hond, 60-70 min, ca. 10-12 km. Met name als ik weet dat ik 's avonds na het werk geen tijd of puf meer heb (maak vaak lange dagen). Voor mij is het soms de enige mogelijkheid om toch te kunnen lopen. Dit zijn loopjes buiten het trainingsschema om, ik noteer ze wel maar zie het niet als training. Meer als rennend de hond uitlaten ;-)

cynthia | 03-04-2013

Meike, ik ervaar exact hetzelfde. S, morgens ben ik stijf en voelen mijn benen zwaar. Ik voel me geheel moe en mijn dag is verziekt omdat ik me de hele dag moe blijf voelen. Het is niet anders, dus dan maar in de avond, ook na lange werkdagen!

il | 04-04-2013

volgens mij heb je gewoon ochtend en avindlopers.
Ik ben een echte ochtendloper en moet door omstandigheden wel eens 's avonds lopen maar dan ben ik dus moelijk van de bank af te krijgen en daarna niet vooruit te branden.

Ochtend of avond gewoon lopen waar je jezelf het lekkerst bij voelt

Gert | 04-04-2013

Uit bed stappen (is meestal het moeilijkste), banaan + glas water en binnen 20 min. lopen. Daarna pas ontbijt. Meestal doe ik 's morgens geen lange duurlopen of intensieve intervals. Een uurtje is meestal m'n max.

Mic | email | 06-05-2013

Ik ben een echte ochtendloper, kan het beste lopen op gewoon een paar glazen water direct na het opstaan !
Heb al geprobeerd na een lichte maaltijd 2 uur wachten in de namiddag, dat lukt langs geen kanten !
Dus het beste 'smorgens voor ontbijt :-)

Kelly | email | 13-05-2013

Ik denk ook dat iedereen z'n eigen ideale tijdstip heeft! Ik loop het liefst rond 10/11 uur met een uur daarvoor een broodje pindakaas! In de avond na het eten ben ik niet vooruit te branden. In de middag werkt voor mij ook! Loop wanneer dat voor jou goed voelt!

Hannie | email | 19-07-2015

Ik heb de laatste tijd als ik s avonds wil lopen
Pap in mijn benen,en het gaat gewoon niet!
ik deed jl een mijl loop,wedstrijd.mijn benen
wilden gewoon niet! ik loop dan als een zoutzak,en mijn tijd viel dan ook zwaar tegen.
s avonds om 8 uur was die wedstrijd.
waarom heb ik toch zo vaak pap in mijn benen
vooral s avonds.het was wel vochtig weer.

wilma | 19-07-2015

@ Hannie.

Brood als ontbijt nemen en geen pap meer.

gipsy | 20-07-2015

Ik loop 's ochtends gewoon een halve marathon op 3 bakkies koffie no problem.
neem ook niets mee voor onderweg.

Wouter | 22-07-2015

Ook mijn ervaring is dat lopen op een (quasi-) lege maag het beste is. Ik loop op alle tijdstippen, maar als ik minder dan 2-3u ervoor nog omvangrijk gegeten heb, lukt dat niet naar behoren (de slappe benen, opgeblazen gevoel, hoge hartslag). Je kan gemakkelijk een rustige duurloop van 15 km aan zonder echt te eten. Ik eet dan wel een muesli-reep en drink vooral voldoende (voor, tijdens en na)

hit counter

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Plutosport

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld