Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Tips voor halve marathon

Sanders | email | 22-10-2015

Hallo,

Ik loop al een aantal jaren. Ik heb verschillende keren met 10 km loopjes meegedaan en dat gaat mij eigenlijk best wel gemakkelijk af. Mijn PR voor de 10km is 45 min. Mijn PR voor de 5km is 24.33. Ik heb dus een lekker tempo in de benen en ben fit.

Nu wil ik aankomende februari mijn eerste halve marathon gaan lopen.
Ik wil graag van jullie tips en trucs krijgen mbt trainingen, voedsel, supplementen, mentale training etc.

Ik kijk graag uit naar jullie reacties.

Mvg,

I Sanders

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 5 reacties op dit onderwerp.

wilma | 25-10-2015

OK Lini we weten nu hoe we moeten rennen er schuilt een goede coach in jou.

renzolini | 24-10-2015

Als ervaren loper maar onervaren op de halve marathon, besliste ik om vooraf rond de 15km/h te lopen de eerste 15km. Groot was mijn verbazing dat ik na 3km pas 29ste liep. Doordat ik na 15km nog kon versnellen schoof ik op naar een 11de plaats en eindigde met een gem. snelheid van 15,2km/h.
Dus mijn mening, probeer goed te weten welk tempo je lange tijd kan volhouden.
Bij jou zou je zeker 12,5km/h de eerste 15km moeten kunnen lopen om daarna nog voldoende overschot te hebben om de resterende 6km te beŽindigen.
En nog iets mijn langste duurloop voor de halve marathon was 15km en toch kon ik na 15km versnellen. Dus een lange training in functie van halve marathon is niet perse nodig mss wel goed voor het mentale aspect.

Wouter | 24-10-2015

Ja inderdaad je duurlopen langer maken. Tijdens die HM niet te snel starten, want die laatste 5 km zijn echt moordend. Ik heb er net een gelopen en de laatste 20 min voelde ik toch het gebrek aan fond. In m'n trainingen heb ik nochtans duurlopen tot 20 km gedaan. Ik denk om een goede HM te kunnen lopen, je die duurlopen nog meer moet uitbreiden tot 25 km of zelfs 28 km. Dat is toch wat ik deze winter ga doen. Natuurlijk niet te snel opbouwen, maar geleidelijk aan steeds een beetje langer/verder lopen.

Je pr op de 5 km zou wel minder moeten zijn want 45min - 24.33 = 20.27min voor de andere 5 km van die 10km. Dus toch ook eens een testje doen op die 5 km want ik denk dat je die toch makkelijk onder de 22min moet kunnen lopen.

Bart V. | 23-10-2015

In ieder geval je duurlopen uitbreiden tot bv. 18km, regelmatig intervaltraining doen (kan in allerlei vormen) en af en toe een kortere iets snellere duurloop.

Qua voedsel en supplementen geef ik geen advies, simpelweg omdat het voor die afstand m.i. niet nodig is, wordt een ander verhaal als je een topper wordt:).

Mentale training lijkt me ook overbodig, tenzij je daar specifieke redenen voor hebt.

wilma | 23-10-2015

Met die tijden heb je die niet nodig, gewoon gŠŠn.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Plutosport

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter